YAĞLAMA SİSTEMİ

Görevi : Birbirine sürtünerek çalışan parçalar arasındaki sürtünmeyi azaltarak aşınmaları önlemek motorun soğutulmasına yardımcı olmak aşınmalar sonucu oluşan taşları temizlemek boşlukları doldurarak sızdırmazlığı sağlamak.

Parçaları:

1- Yağ Karteri : Yağı dinlendirir soğutur. Yağa depoluk eder.
2- Yağ Pompası : Basınçlı olarak yağı sisteme gönderir.
3- Yağ Seviye Kontrol Çubuçuğu : Yağın seviyesini gösterir.
4- Yağ Müşiri : Yağın basıncı elektiriksel olarak ölçer yağ göstergesine iletir.
5- Yağ Göstergesi : Sistemdeki yağın basıncını gösterir.

Çalışması : Motorun çalışması ile birlikte yağ pompası da çalışmaya başlar. Karterdeki yağ önce kaba süzgeçten sonra yağ filitresinden geçirilerek basınçlı olarak yağ kanallarına gönderilir. İşi biten yağ geri dönüş kanallarından kartere gelir. Yağ sistemde dolaşırken pislikleri temizler soğutmaya yardımcı olur. Kartere indiğinde pisliklerini bırakır soğur ve tekrar kanallara gitmeye hazır olur.

6- Yağ Filitresi : Yağın temizlenmesini sağlar. Kullanma kılavuzunda belirtilen zamanlarda diğiştirilmelidir. Kural olarak iki yağ değişiminde filitre değiştirilir. Motor çalışırken yağ filitresi tıkanırsa yağ basıncı aniden düşer. Kırmızı yağ lambası yanar. Yağ lambası yandığında motor durdurulmalıdır.

Motor yağının eksilmesinin nedenleri :
A- Silindir ve segmanlar aşındığından motor yağ yakıyorsa yağ eksilir. Bu durumda motor egzozundan mavi duman atar.
B- Karter contasının yırtılması durumunda yağ eksilir.
C- Krank keçeleri kaçırırsa yağ eksilir.
D- Motor aşırı ısındığında yağ buharlaşarak karter havalandırılmasından kaçar.